چمن مصنوعی چمنسار

بایگانی

نصب چمن مصنوعی

سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۰۵:۱۹ ق.ظ

نحوه نصب چمن مصنوعی

نحوه نصب چمن مصنوعی

یکی از مسائل مهم پس از خرید هر کالا، نصب و راه اندازی آن است. مثلا زمانی که یک ماشین لباسشویی، تلویزیون، سیستم صوتی، کولر و... خریداری می کنیم، این تجهیزات آماده سرویس دهی نبوده و به نصب و راه اندازی نیاز دارند. گاهی نصب و آماده سازی این تجهیزات بسیار آسان است و به مهارت و تخصص ویژه ای نیاز نداشته و مردم عادی هم می توانند شخصا این کار را انجام دهند. ولی گاهی اوقات، فرایند نصب کالاها و حاضر کردن آنها تا مرحله بهره برداری و استفاده، بسیار پیچیده و زمان بر است و به دانش، تجربه و تسلّط بالایی احتیاج دارد.

 

دردسر نصب چمن مصنوعی

نصب و راه اندازی، دردسر همیشگی

 

به همین دلیل است که شرکت ها و مجموعه های فروشنده کالا های گوناگون، خدمات نصب و راه اندازی محصولات خود را نیز به مشتریان ارائه می نمایند. بسیاری از شرکت ها، حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و فقط در صورتی محصول خود را ضمانت می کنند که صرفاً توسط گروه نصب خود راه اندازی شده باشد و اگر خریدار، خود شخصاً اقدام به نصب محصول نموده و یا از نیروهای غیر شرکتی استفاده نماید، مجموعه عرضه کننده کالا، خدمات پس از فروش را ارائه نخواهد داد. چمن مصنوعی نیز همچون دیگر کالاها، گاهی اوقات بدون هیچ گونه تمهیدات خاصی قابل استفاده است و گاهی نیز به دلیل پیچیدگی نوع کاربری و محل مورد نظر، نیاز به نصب دارد.

 

 

اَشکال مختلف استفاده از چمن مصنوعی در کف

 

استفاده از چمن مصنوعی به انواع مختلفی انجام می شود. برخی افراد آن را مثل پادری استفاده می کنند و بعضی هم آن را در کف اتاق، باغچه و غیره پهن می کنند.

در اکثر مواقع، کاربران چمن مصنوعی ترجیح می دهند تا آن را به صورت دائمی و در یک جای ثابت نصب کنند.

چمن مصنوعی را می توان به دو صورت، یعنی پهن کردن ساده و نصب کردن استفاده نمود. در ادامه به شرح و توضیح این موارد می پردازیم.

 

پهن کردن ساده و بدون اتصال

چمن مصنوعی را می توان در محیط های خلوت، کم رفت و آمد و یا جاهایی که قصد گستردن و جمع کردن مستمر و دائمی چمن مصنوعی را داریم، به سادگی پهن کنیم.

درست مانند فرش، موکت، انواع زیر انداز و... که بر روی زمین، بدون هیچ گونه اتصالی پهن می شود.

 

پهن کردن چمن مصنوعی

باز کردن رول و پهن کردن چمن مصنوعی بر روی زمین

 

چمن مصنوعی در چنین شرایطی، ممکن است توسط حرکت پای رهگذران، دچار جا به جایی، موج و چین و چروک شده و یا لبه های پیرامونی آن بلند شود که در دراز مدت باعث ایجاد آسیب خواهد شد.

برای جلوگیری از حرکت چمن مصنوعی، می توان وسایل و اشیاء سنگین وزن همچون گلدان های بزرگ، مجسمه و تندیس، نمادهای تزئینی و... را در حاشیه و لبه های چمن قرار داد.

 

فلاورباکس

قرار دادن فلاور باکس بر روی چمن مصنوعی، مانع از حرکت آن می شود

 

از سوی دیگر، نصب چمن مصنوعی در بعضی از محیط های عمومی به دلیل این که در ساعات غیر کاری (شب) از امنیت و محافظت مناسبی برخوردار نیستند، ممکن است باعث صدمه دیدن آن شود.

به همین دلیل، در جاهایی مثل گذرگاه افراد پیاده در یک خیابان که مورد استفاده رستوران یا کافی شاپ قرار دارد، توصیه می شود که چمن مصنوعی به شکل یکپارچه پهن شود و پس از پایان ساعات کاری، چمن جمع آوری شده و به یک

جای امن (مثلا داخل مجموعه) منتقل شود.

در بعضی از محیط ها نیز به دلیل ضرورت نظافت چمن مصنوعی در فواصل زمانی کوتاه مدت و یا جا به جایی وسایل سنگین (که به چمن مصنوعی آسیب وارد می کند) بر روی سطح مورد نظر، می توان از نصب چمن مصنوعی خودداری

نموده و فقط آن را پهن کنیم.

برخی از این محیط ها عبارتند از پشت بام یک مرکز تجاری، تراس و پاسیو در یک خانه، ورودی یک تالار عروسی و...

 

نصب چمن مصنوعی

به طور کلی بر اساس جنس و ماهیت سطح زمین، نصب چمن مصنوعی را می توان به دو دسته تقسیم نمود که این دو دسته، نوع کف سازی (زیر سازی یا بستر سازی) زمین را تعیین می کند.

  1. بر روی سطوح سخت که آب در آن نفوذپذیر نیست
  2. بر روی سطوح نرم، متخلخل و با توانایی گذردهی آب

 

نصب بر روی سطح سخت و غیرقابل نفوذ

 

این سطوح، بسیار متنوع هستند و موادی همچون ملات سیمان، بتون مِگر، آسفالت، سنگفرش، موزائیک، آجرفرش، کاشی و سرامیک، فلز، چوب، شیشه، عایق های گرمایی، سطوح پلیمری و... را شامل می شود.

در چنین سطوحی، نصب چمن مصنوعی بر روی پوشش های پلیمری جدا کننده صورت می گیرد و یا مستقیما بر روی سطح چسبانده می شود.

 

چسباندن و نصب چمن مصنوعی

چسباندن و نصب چمن مصنوعی بر روی سطح بتونی

 

امروزه در بسیاری از مناطق جهان از جمله کشورمان، چمن مصنوعی بر روی چنین سطوحی نصب می شود.

سطوح نام بُرده به دلیل عدم توانایی انتقال و خروج آب در جهت عمودی و به سمت پایین، به ناچار باید در جهت افقی این کار را انجام دهند و به همین دلیل ناچار به ایجاد شیب در سطح زمین هستیم.

شیب بندی سطح از مرکز به سمت پیرامون و با شیب حدود 1% انجام می شود.

به این ترتیب، آب بر روی چمن مصنوعی و در جهت شیب زمین حرکت کرده و از اطراف خارج می شود.

این مساله در سطوح کوچک (حدود 1000 متر مربع) به خوبی قابل اجراست ولی در مساحت های بزرگ، آب سطحی به طور کامل خارج و تخلیه نخواهد شد.

مزایای زیرسازی سطح با مصالح سخت:

  • هزینه پایین
  • اجرای سریع
  • استفاده از مصالح متعارف و در دسترس
  • عدم نیاز به فن و دانش خاص (دسترسی آسان به مجریان)
  • مقاومت بالا در مقابل فرسایش ناشی از شرایط آب و هوایی
  • قابلیت استفاده از سطح ایجاد شده برای کاربری های دیگر

 

نصب بر روی سطوح نفوذپذیر 

نصب بر روی خاک طبیعی، شن، ریگ، سنگ شکسته و قلوه که این شیوه در دانش عمران با نام unbound (نا همبسته و رها) شناخته می شود.

مزایای زیر سازی زمین به این شیوه:

  • هزینه اجرای مقرون به صرفه
  • زهکشی و نفوذ آب به درون زمین، جلوگیری از انباشت آب و رفع مشکل پوسیدگی چمن
  • افزایش نرمی و ضربه گیری چمن مصنوعی و کاهش آسیب های بدنی کاربران زمین
  • افزایش عمر و ماندگاری چمن مصنوعی

 

منبع

مانا چمن | فروشگاه آنلاین چمن مصنوعی

https://www.manachaman.com/fa/news/6/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d9%86%d8%b5%d8%a8-%da%86%d9%85%d9%86-%d9%85%d8%b5%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی